Tycker det är roligt att ge otrendiga druvor som zinfandel en chans ibland. Det här var nog bästa exemplet av druvan jag druckit. Vingården planterades 1972 med enbart zin (många andra i Sonoma är field blends) och vingårdsarbetet är mkt seriöst. Nästan pinot-lik upplevelse. Väldigt elegant! Rosor, kryddor, örter. Bra tannin och syra. — 4 years ago
Fyllig med mycket barrique-karaktär. Har många ursprungstypiska drag som mörka bär, rosor, tjära med fin parfym. Torrt avslut som nästan kräver mat. Känns lite konstigt nog som förbi sin peak, men kanske kommer igen i en andra fas om några år. — 6 years ago
Härligt mogen riesling. Gyllene färg och oljiga fin textur. Medelfyllig. Komplex smakprofil: Honung, ingefära, javaäpple, kardemumma och andra kryddor, bakad citron, chiliolja, aprikos. Mineraligt och torrt avslut. — 6 years ago
Andra gången jag testar Unico 06 på bara ett par veckor. Den här flaskan var ett bättre exemplar och har bättre fräschör. Håller ihop bättre i munnen. — 7 years ago
Andra försöket på Italiens Vermentino. Lovar fortsatt gott. Aromatisk med blommig karaktär. Smaken är krispigt fruktig med citrus, gråpäron, nätmelon i kombination med fläder, saltstänkt syra och fin beska. Bra alternativ till Sauvignon Blanc, mindre gräsig. Mkt prisvärd! Mkt sommarvin! Korsika! — 7 years ago
Hallon och andra röda frukter, bra syra, bra fat, bra balans. Lång lång eftersmak. Riktigt bra pinot. Och riktigt bra vin med adress — 3 years ago
Mycket elegant och välbalanserat vin. 60% Nebbiolo, 30% Barbera och 15% vardera av Cab Sauvignon och Merlot. 18 månader på fransk ek. Nebbiolo mest tydlig men gott med lite fruktiga aromer av de andra tre. — 5 years ago
Doftar underbart med petroleum, päron och annat god frukt. Smakar salt. Svårdrucket jämfört med andra albarinos. Men gott till mat. Ändå inte ett återköp — 6 years ago
Resan börjar nästa som amerikansk pinot med mörka mogna bär, kanel och vanilj. Men när får utvecklas i glaset är vi snart framme i klassisk Rioja. Toner av pomerans, basilika, viol och söt tobak blir mer dominanta. Medelfyllig med fräschör. Den här årgången har lite hetta i avslutet men i övrigt mycket fint ursprungstypisk exempel. — 7 years ago
Alltjämt otrolig precision och rikedom. Fjärde årgången jag testar och alla har en fanfarisk sötma balanserat med en total fräschör. Drack ganska girigt och det enda negativa är nog att den tar ut sin rätt efter 2,5 glas. Men det är värt det! — 7 years ago
Lenaste jordgubbssaft med hallonstick och plommonsötma. En utebliven andra jäsning på flaska har lämnat efter sig en smarrig restsötma. Hög syra som maskerar alkoholen fint. — 8 years ago
Grym producent såklart men årgången tycks vunnit kampen här. Har riktigt fina beståndsdelar men inget starkt samspel. Lite inne i en tunnel, känns sluten. Samtidigt som riktigt bra täcken dyker upp stundvis, men dovt. Bara vänta och hoppas för de som hade råd med fler flaskor. — 4 years ago
Inte så lätt som Stoppas andra rödingar som jag provat men minst lika gott. Puts a smile on yer face. Småpartierna. Wine trade — 6 years ago
Väldigt god Zinfandel. Kraftig nog att drickas till maten, även god utan mat. Inte alls så söt som många andra Zinfandel nu för tiden. 223 kr — 6 years ago
Betydligt slankare 17. Svala rena bär, apelsinskal, mineral, svart te. Vissa gröna stick. Lite dov nu men det här kommer nog klara hållning och fräschör längre än andra 17. — 6 years ago
Mytomspunnen producent och vingård. Mycket ursprungstypisk. Lätt att ringa in Pinot och Sonoma blint. Doften ger söta körsbär, lakrits, wiengummi, kanel och örter. Smaken har mogna jordgubbar och andra bär, gröna stick och torrt fint avslut. — 7 years ago
Generös, saftig frukt med komplexitet och påtaglig brettighet som dock luftas ur en del tillsammans med initialt ”fizz”. Absolut gott men tror tyvärr att årgången drar frukten åt det väl kokta håller. Minns det dock som betydligt slankare och friskare (mer lingon och tranbär) när jag smakade det källarsvalt med Anne Ganevat bland deras vintunnor i Rotalier ”sous la Roche” förra sommaren... — 8 years ago
Maja Lindvall
Jättegod! Smakar som de andra riesling, väldigt lätt drucket — 10 months ago